Školstvo v Bratislavskom kraji potrebuje pomoc štátu

Autor: Milan Ftáčnik | 10.7.2017 o 9:00 | Karma článku: 10,05 | Prečítané:  20189x

Keď sa ako kandidát na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja stretávam so starostami a primátormi kraja, jednou z vážnych tém, ktorej sa venujeme, je výchova a vzdelávanie. 

Obce a mestá sú zriaďovateľmi materských a základných škôl, kraj je zriaďovateľom stredných škôl. Ich problémy sú navzájom prepojené a vyžadujú si koncepčné riešenie. Už viac ako rok sa podieľam spolu s ďalšími expertami na príprave dokumentu Učiace sa Slovensko, ktorý navrhuje zásadné zmeny vo výchove a vzdelávaní na najbližších 10 rokov.

Rozvoj potenciálu každého žiaka a kvalitní, dobre motivovaní a lepšie zaplatení učitelia

Dokument má 220 strán, ale keby som ho mal zhrnúť do niekoľkých hlavných myšlienok, tak poviem, že navrhuje individualizované vzdelávanie, zamerané na rozvoj potenciálu každého dieťaťa. Na to treba v školách vytvoriť podmienky. Zlepšiť postavenie učiteľa, určite aj zvýšením jeho finančného ohodnotenia. Poskytnúť učiteľovi podporu zo strany odborníkov, ako sú asistenti, psychológovia a ďalší. A dať školám viac slobody a dôvery v tom, ako si budú organizovať výchovno-vzdelávací proces, ale kontrolovať ich na výstupe, akí kvalitní sú absolventi, ktorí školu končia.

Prostriedky kraja ani eurofondy nebudú stačiť na rozvoj kapacít škôlok a základných škôl, preto bude musieť pomôcť štát

Dokument hovorí o dôležitosti práce s deťmi už vo veku od 0 do 3 roky. Navrhuje garantovať miesto v materskej škole od 3 rokov veku dieťaťa. Navrhuje povinné vzdelávanie od 5 rokov veku dieťaťa, ktoré sa bude plniť primárne v materskej škole. To si vyžaduje dobudovať kapacity, najmä tam, kde pribúdajú deti. Pribúdajú na východe Slovenska, ale výrazne aj v Bratislavskom kraji. Viacerí starostovia mi hovoria, že to vyriešili prístavbou či nadstavbou škôlky z vlastných peňazí, prípadne s podporou kraja či štátu a tam, kde majú neprijaté deti, budú môcť využiť európske fondy z Integrovaného regionálneho operačného programu. Ale obyvatelia v kraji pribúdajú takým tempom, že to v niektorých prípadoch nebude stačiť. A problém sa týka aj základných škôl, ktoré v niektorých obciach už dnes majú nedostatočnú kapacitu. Rozhodnutie obce, že zoberie do školy ši škôlky iba vlastné deti je dočasnou obranou, ale nie trvalým riešením. Na výstavbu novej školy, alebo prístavbu súčasnej obce zdroje nemajú. Nemá ich ani kraj a nie sú ani v operačnom programe s eurofondami. Ak štát pomáha zvládnuť nárast počtu detí na východnom Slovensku, bude potrebné, aby pomohol jednorazovo aj obciam v Bratislavskom kraji, aby mali dostatok kapacít a mohli poskytovať svojim obyvateľom verejné služby v oblasti výchovy a vzdelávania.

V Bratislavskom kraji platí: remeslo má zlaté dno

Cieľom vzdelávania na strednej škole je rozvinúť osobnosť študenta a pripraviť ho na budúce uplatnenie. Tým môže byť úspešný vstup na vysokú školu, ale rovnako úspešné uplatnenie sa na trhu práce, pretože v Bratislavskom kraji má remeslo zlaté dno. Dosiahnuť sa to dá ponukou kvalitného vzdelávania na gymnáziách, ale aj na stredných odborných školách. Z hľadis-ka obsahu vzdelávania menej faktov, ale viac priestoru na diskusie, rozvoj kritického myslenia, rozvoj tvorivosti, rozvoj mäkkých zručností. Učiteľ ako sprievodca na ceste poznania, ktorý usmerňuje žiakov pri rozvoji ich potenciálu. Odborné vzdelávanie si vyžaduje silnejší vstup zamestnávateľov, ktorí dokážu ponúknuť študentom praktickú prípravu na život. Kraj by mal pokračovať v optimalizácii a profilácii siete škôl. Z 90 stredných škôl, ktoré prebral kraj v roku 2002, je dnes 59 v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja. V rámci integrovaného prístupu treba zapojiť do optimalizácie aj neštátnych zriaďovateľov. Rovnako ako do diskusie o profilácii 8-ročných gymnázií.    

V kraji treba dať vzdelávanie na popredné miesto

Dosiahnuť dohodu so štátom o podpore Bratislavského kraja pri budovaní nových kapacít materských a základných škôl v kraji pre pribúdajúcich obyvateľov je dôležitou úlohou kraja pre všetky tie obce a mestá, ktorých sa nárast počtu detí týka. Keď vláda schváli reformný dokument Učiace sa Slovensko a  vyčlení na výchovu a vzdelávanie viac prostriedkov, tak aj v našom kraji bude priestor na aktívne uplatňovanie prijatých reformných zmien. Aby sme žiakom stredných škôl v kraji ponúkli vzdelanie s vysokou kvalitou a šancou uplatniť sa na trhu práce. Považujem to aj za svoju osobnú prioritu.

 

Milan Ftáčnik,
kandidát na župana Bratislavského kraja

www.ftacnik.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Pracujú a nestíhajú piť. Dedina roka má len jednu krčmu

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.


Už ste čítali?