reklama

Otázka poslancovi Nesrovnalovi: Máte problém, ak mesto ušetrí?

Vážený pán poslanec, dovolím si touto formou odpovedať na Vašu výzvu na zastavenie súťaže na dodávku služieb pri správe budov mesta a poukázať na radu nepresností, zamlčaní a zavádzaní, ktorých ste sa pri obvinení vedenia mesta a mňa osobne dopustili. Dovoľte najskôr zhrnúť moje stanovisko do pár viet a následne sa jednotlivým bodom venovať detailnejšie. Cieľom súťaže na služby spojené so správou objektov je úspora verejných prostriedkov. Preto súťaž bude uzavretá a kontrakt podpísaný len keď vygeneruje úsporu, teda menšie výdavky oproti dnešným. Zrušená bude aj vtedy, ak vygeneruje jedného uchádzača. Suma 30 mil. eur sa nevzťahuje na čistenie pár objektov, ale komplexnú správu 118 objektov 35 organizácií po dobu 4 rokov, a vychádza z dnešných reálnych výdavkov. Súťaž prebieha v záujme maximálnej transparentnosti formou elektronického verejného obstarávania a vyberať potenciálneho partnera mesta bude komisia za účasti aj poslancov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Vážený pán poslanec, ako iste viete, mesto zdedilo po voľbách v roku 2010 veľmi zložitú finančnú situáciu, ktorú sa snažíme riešiť úsporami na bežnom chode mesta a predajom mestského majetku, aby sme boli schopní splácať dlhy z minulosti presahujúce jeden ročný rozpočet mesta. 

Jednou z ciest pri úsporách je ušetriť na prevádzke budov, ktorých je v správe mesta a jeho 35 rozpočtových a príspevkových organizácií presne 118. Preto sme nechali urobiť odborníkom z magistrátu a externého prostredia audit toho, ako mesto doteraz prevádzkuje svoje budovy a zistili sme napríklad, že za rovnaké služby platíme nerovnaké ceny, pretože ich vysúťažili dve rôzne mestské organizácie. Odporúčanie odborníkov bolo urobiť centrálne obstarávanie na dodávku služieb spojených s prevádzkou budov a takto trvalo ušetriť zdroje, ktoré mesto naliehavo potrebuje na iné úlohy.

Preto sme vypísali súťaž, zatiaľ za mesto a jeho 10 organizácií, s tým, že ďalšie sa budú môcť pripájať. Vy vo svojej výzve vyvolávate dojem, akoby mesto chcelo ročne vydať 30 mil. eur, a pritom nemá na to peniaze. Chcem zdôrazniť, že mesto nevydá prostredníctvom tejto súťaže ani euro navyše oproti jeho dnešným výdavkom na správu mestských budov, naopak, prvotným a nosným účelom súťaže je úspora prostriedkov, čo je hlavné kritérium jej úspešnosti pre mesto. Som rád, že napriek Vašej výzve tento zámer podporila aj mimoriadna finančná komisia, ale od Vás ako predsedu finančnej komisie mesta som tiež očakával podporu.

Kým dnes mesto a jeho organizácie zabezpečujú správu svojich objektov jednotlivo, prostredníctvom niekoľkých stoviek zamestnancov a až 200 externých dodávateľov, centralizáciou týchto procesov, ako navrhujú odborníci, je možné dosiahnuť úsporu. Určite ste zaregistrovali moje stanovisko, že ak súťaž nevygeneruje úsporu oproti dnešným výdavkom na správu budov, kontrakt mesto neuzavrie. Teda aby to bolo jasné aj Vám, kontrakt bude len vtedy, keď bude úspora, ktorá bude preukázateľná ešte pred podpísaním zmluvy s víťazným uchádzačom. Už z tohto dôvodu Vaše tvrdenia o nehospodárnosti strácajú opodstatnenie. Rovnako bude súťaž zrušená, ak by vygenerovala len jedného uchádzača, čo som zaviedol na meste ako pravidlo pri všetkých súťažiach.

Súčasne Vás chcem požiadať, aby ste nezavádzali verejnosť mediálnymi vyhláseniami o "čistení pár objektov za 30 mil. eur", pretože ako predseda finančnej komisie mesta veľmi dobre viete, že suma 30 mil. eur, ktorá je v súťaži uvedená, sa vzťahuje na výdavky mesta na správu 118 objektov vo všetkých 35-tich organizáciách po dobu 4 rokov. Nejde teda ani o pár objektov a ani výlučne o upratovanie a čistenie, ako tvrdíte, ale viac ako 4-ročnú komplexnú prevádzku a údržbu viac ako stovky objektov, zahrňujúcu okrem iného stavebné práce, obsluhu tepelno-technických zariadení, požiarnu ochranu, bezpečnosť a ochranu pri práci, strážnu službu, údržbu zelene, odpratávanie snehu, deratizáciu a dezinfekciu, upratovanie a iné činnosti. Aj keď bola súťaž vypísaná v prvej etape na magistrát a 10 organizácií, aj tu sa dá na menšej sume preukázať, či bola dosiahnutá úspora porovnaním dnešných skutočných výdavkov a vysúťažených nákladov na dodávku služieb.

Čo sa týka podľa Vašich slov slabej transparentnosti, asi neviete, o čom hovoríte, keďže samotný výber uchádzačov bude realizovaný komisiou, ktorej členmi budú aj poslanci Mestského zastupiteľstva ako je to na meste pravidlom, keď súťaž je realizovaná formou elektronického verejného obstarávania, práve pre čo najvyššiu mieru transparentnosti, a keď podklady pre splnenie podmienok účasti v súťaži predložili 4 uchádzači, čo svedčí o tom, že hovoriť o akomsi režime utajenia je úplne scestné a zavádzajúce.

Čo sa týka výhrady o nezapojení poslaneckého zboru do prípravy súťaže, a Vašich konštrukcií o porušení zákona, tu musím konštatovať, že hoci ste právnik, tak ste úplne mimo. Máme prijaté formou všeobecne záväzného nariadenia pravidlá hospodárenia s mestským majetkom, kde ste o úlohe poslancov pri verejnom obstarávaní nenavrhli žiadne pravidlá. V tomto prípade totiž nejde o predaj či prenájom majetku, ale o služby spojené so správou majetku mesta a jeho organizácií, za ktoré v zmysle zákona zodpovedá primátor a výkonná zložka mesta, teda magistrát a príslušné organizácie mesta. Nemám pritom žiadny problém, aby poslanci tento proces kontrolovali aj prostredníctvom komisie mestského zastupiteľstva. Keď ste zvolali jej mimoriadne zasadnutie, predložil som Vám všetky relevantné informácie a rešpektujem aj záver komisie, aby sme dopredu informovali o verejných súťažiach s hodnotou nad 3 mil. eur. Nemám s tým žiadny problém, pretože dlhodobo presadzujem otvorenosť magistrátu a zverejňovanie všetkých dôležitých informácií.

Aby som na záver zopakoval podstatu môjho stanoviska k Vašej výzve, cieľom súťaže na služby spojené so správou objektov je úspora verejných prostriedkov. Preto súťaž bude uzavretá a kontrakt podpísaný len keď vygeneruje úsporu, teda menšie výdavky oproti dnešným. Zrušená bude aj vtedy, ak vygeneruje jedného uchádzača. Suma 30 mil. eur sa nevzťahuje na čistenie pár objektov, ale komplexnú správu 118 objektov 35 organizácií po dobu 4 rokov, a vychádza z dnešných reálnych výdavkov. Súťaž prebieha v záujme maximálnej transparentnosti formou elektronického verejného obstarávania a vyberať potenciálneho partnera mesta bude komisia za účasti aj poslancov.

Vážený pán poslanec, verím že uvedenými skutočnosťami sa mi podarilo rozptýliť Vaše pochybnosti a presvedčiť Vás o prínose, v prvom rade finančnom prínose, predmetnej súťaže pre mesto. Tak ako sa mi to podarilo na mimoriadnej finančnej komisii, ktorá podporila myšlienku úspor a navrhla riešiť to podobnou formou hľadania externých dodávateľov cez viaceré samostatné súťaže. Vy namiesto toho, aby ste zdvihli telefón a žiadali ako poslanec informácie odo mňa ako primátora, ste zvolávali tlačovky a písali výzvy na zastavenie súťaže. Do budúcnosti by som veľmi privítal, keby ste s cieľom zbierania politických bodov pred regionálnymi voľbami nezneužívali prirodzený nedostatok detailných informácií verejnosti na vytváranie pochybností tam, kde pre ne neexistuje žiadny reálny základ.

S pozdravom

Milan Ftáčnik
Primátor hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy

Milan Ftáčnik

Milan Ftáčnik

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vysokoškolský pedagóg. Kandidát na poslanca mestského zastupiteľstva v Bratislave Zoznam autorových rubrík:  Moje názory

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu