Nové parkovanie má zvýhodniť Bratislavčanov

Autor: Milan Ftáčnik | 3.3.2014 o 19:19 | Karma článku: 4,33 | Prečítané:  852x

Vo štvrtok 6.3. bude mestské zastupiteľstvo znovu rozhodovať o novom systéme parkovania. Ak ho prijme, pre Bratislavu to prinesie lepšie podmienky parkovania pre obyvateľov s trvalým pobytom v meste, väčší poriadok v parkovaní a do budúcnosti menej áut v zápchach a čistejšie ovzdušie pre všetkých.

Mesto má pripravené dva zásadné dokumenty – je to zmena štatútu a všeobecné záväzné nariadenie o parkovaní, ktoré prinášajú celomestské pravidlá pre nový systém parkovania. Hlavnou myšlienkou je zvýhodnenie parkovania pre obyvateľov a regulácia parkovania spoplatnením.

Dve výhody pre obyvateľov mesta

Prvou je tá, že v spoplatnenej zóne parkovania budú rezidenti s trvalým pobytom v zóne parkovať bez platenia, resp. po jednorázovom poplatku za rezidentskú kartu. S tou získajú druhú výhodu, a to 50% zľavu z úhrady určenej pre nerezidenta v ostatných zónach. Nerezidenti budú platiť úhradu vo výške stanovenej mestskou časťou. Mesto stanovilo len jej horný limit. Pre obyvateľov mesta by to malo priniesť lepšie možnosti zaparkovať v okolí svojho bydliska, ktoré sú dnes často obsadené mimobratislavskými autami.

O tom, ktoré zóny budú regulované poplatkami, budú rozhodovať mestské časti. Prvé zóny možno očakávať v okolí Zimného štadióna, v Starom Meste či v okolí Digital Parku v Petržalke, kde sú už teraz vážne problémy s parkovaním.

Výnosy pôjdu na opravu ciest či podporu MHD

Práve určenie spoplatnených zón má priniesť väčší poriadok v parkovaní, tak ako ho prináša vo Viedni, v Kodani, ale aj napríklad v Žiline, kde zaviedli reguláciu parkovania prostredníctvom spoplatnenia. Nárast počtu automobilov a uvedomenie si prostej skutočnosti, že mestský priestor je obmedzený, núti metropoly regulovať parkovanie.  

Deľbu výnosov z parkovania určuje štatút v pomere 1:3, a to tak, že 25% pôjde hlavnému mestu, zvyšných 75% ostane mestskej časti. Výnosy budú použité napríklad na opravu ciest, nové parkoviská, ale aj podporu verejnej dopravy, chodníkov alebo budovanie cyklotrás. Pozitíva novej parkovacej politiky tak pocítia aj tí, čo autom nejazdia.

Súčasťou tohto plánu je aj vybudovanie alternatívnych možností pre parkovanie. Ak nechceme, aby  autá prichádzali do centra, musia ich mať vodiči možnosť odstaviť na záchytných parkoviskách. V pokročilom štádiu prípravy sú dve záchytné parkoviská – Zlaté Piesky a cintorín Vrakuňa. Tam bude možné odstaviť si auto a prísť verejnou dopravou do cieľa svojej cesty.

Nový systém parkovania má podporu obyvateľov

Nového systému parkovania by sa nemali báť ani obyvatelia ani ich zvolení zástupcovia. Tejto téme sa na meste venujeme už takmer dva roky, diskutovali sme s dotknutými mestskými časťami a zapracovali sme väčšinu ich pripomienok. Na základe výsledkov sociologického prieskumu, ktorý sa uskutočnil v rámci projektu UNDP/GEF „Udržateľná doprava v Bratislave“, viac ako tri štvrtiny ľudí (76 %) žijúcich v Bratislave a tých, čo do mesta prichádzajú študovať a pracovať, súhlasí so zavedením takéhoto rezidenčného parkovacieho systému. Ak bude nová parkovacia politika schválená, začne Bratislava po desaťročiach živelného vývoja parkovania robiť v tejto oblasti prvé reálne kroky, autá postupne nebudú stáť úplne všade, na rozdiel od toho, ako je tomu dnes. Pri parkovaní budú uprednostnení rezidenti. Tí ostatní si budú hľadať regulárne parkovacie miesta tam, kde to mestské časti svojimi parkovacími nariadeniami určia, alebo ostanú parkovať na záchytných parkoviskách, alebo pri svojej ceste do hlavného mesta využijú verejnú dopravu.

Nová parkovacia politika má okrem iného vytvárať prostredie, v ktorom budú dopravné zápchy a kolóny na cestách kratšie a kde bude čistejšie ovzdušie a životné prostredie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?