Riešením pre Bratislavu je podpora alternatív voči autám

Autor: Milan Ftáčnik | 16.9.2011 o 9:21 | Karma článku: 4,45 | Prečítané:  1850x

V čase od 16. do 22. septembra sa každoročne koná „Európsky týždeň mobility“. Toto podujatie je už desiaty rok zamerané na podporu zdravšej, čistejšej a aj lacnejšej dopravy v európskych mestách, pretože práve individuálna automobilová doprava je jedným z najväčších znečisťovateľov ich ovzdušia. Bratislava sa tohto roku do tohto podujatia zapája nielen formálne, ale chce ukázať najmä zmenu myslenia a systémové opatrenia, pomocou ktorých chceme zlepšiť dopravu v hlavnom meste.

Európsky týždeň mobility je podujatie, ktoré symbolizuje trend odklonu pozornosti od individuálnej automobilovej dopravy k verejnej, cyklistickej a pešej doprave, teda k alternatívnym druhom dopravy. Tento trend nastúpili aj mestá, ktoré sú v Európe známe vysokou kvalitou života. Ako príklad možno spomenúť Kodaň, ktorá je známa širokým požívaním bicyklov alebo Viedeň, ktorá podporuje rozvoj verejnej a cyklistickej dopravy. Tieto mestá poskytujú svojim obyvateľom vyššiu kvalitu života, menej výfukových plynov, viac verejného priestoru a zelene, menej dopravných zápch,  aj menej chorôb, alergií, viac pohybu, čiže skutočne kvalitnejší a zdravší život.

Pre nás je to zaujímavá inšpirácia, že sa to dá, aj napriek tomu, že Bratislava sa v posledných rokoch rozvíjala ako mesto, ktoré uprednostňovalo najmä automobilovú dopravu. Bratislavu zaplavujú dopravné zápchy a tisíce parkujúcich áut na chodníkoch a verejných priestoroch. Chýbajú nám cyklotrasy a ľudia si navykli všade chodiť autom. Myslím si, že pokračovať takto ďalej už nie je možné. Riešením je podpora alternatív voči autám, to znamená podporovať verejnú dopravu, cyklistickú dopravu, ale aj rozvoj pešej dopravy. Viem, že to nebude ľahké, lebo to chce zmenu myslenia, v prvom rade na magistráte ale potom aj u obyvateľov mesta. Ale inú cestu nemáme.

So zmenou myslenia na magistráte sme už začali. Prijali sme priority mesta v oblasti dopravy na roky 2011-2014. Ako ich garanta som zriadil funkciu hlavného dopravného inžiniera, ktorý má na starosti koncepčný a trvalo udržateľný rozvoj dopravy v meste. Na podporu verejnej dopravy sme v mestskom zastupiteľstve prijali rozhodnutia o nosnom dopravnom systéme MHD založenom na báze koľajovej dopravy. Konkrétne ide o rozvoj koľajovej trate smerom do Petržalky, kde sa uchádzame o podporu tohto projektu z fondov Európskej únie. Za podpory fondov budeme realizovať aj projekty preferencie električkovej dopravy na Račianskej a Vajnorskej radiále a pripravíme aj ďalšie návrhy na zriadenie osobitných autobusových pruhov, aby sa cestujúci verejnou dopravou dostali do cieľa rýchlejšie.

Úplne sme zmenili prístup k cyklistickej doprave a k budovaniu mestských cyklistických trás. V rámci Európskeho týždňa mobility dáme do užívania prvý úsek cyklotrasy na Košickej ulici, ktorá je unikátna tým, že ide o prvú trasu v meste integrovanú priamo do existujúcej cestnej komunikácie. Tento úsek je symbolickou ukážkou toho, že cyklotrasy je možné budovať aj iným spôsobom ako tomu bolo doteraz (segregáciou, čo bolo dosť finančne náročné). Cyklista je plnohodnotným účastníkom cestnej premávky a postupom času budú na cestách pribúdať cyklopruhy, cyklopiktogramy a vodorovné a zvislé značky. Pripravené na realizáciu sú aj ďalšie úseky cyklotrás a na jeseň magistrát začne postupne osádzať v Starom Meste cyklostojany.

Európsky týždeň mobility bude ukážkou toho, že sa to dá aj inak. Mal by nás všetkých motivovať k zamysleniu nad tým, či je naozaj nutné cestovať v meste vždy a všade autom alebo ho využívať len vtedy, keď je to naozaj potrebné.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?