Dohoda medzi zastupiteľstvom a primátorom v Bratislave je možná

Autor: Milan Ftáčnik | 11.4.2011 o 8:50 | (upravené 11.4.2011 o 8:55) Karma článku: 8,70 | Prečítané:  1080x

Voliči v Bratislave rozhodli o tom, že zloženie mestského zastupiteľstva bude z dvoch tretín pravicové a primátor bude nezávislý. Zatiaľ sa dohoda nerodí ľahko, ale signály, že dohoda v zásadných otázkach medzi primátorom a zastupiteľstvom je možná, sme vyslali už dva. Mestské zastupiteľstvo jednohlasne schválilo rozpočet mesta na rok 2011 a takisto aj návrh na to, aby sa Bratislava uchádzala o finančné prostriedky z operačného programu Doprava na budovanie integrovanej koľajovej trate z Petržalky na Šafárikovo námestie.

Pri nástupe do funkcie primátora som viackrát dostal otázku, ako je možné fungovať v takom usporiadaní, kde zastupiteľstvo a primátor sú iného politického zafarbenia. Vzhľadom na svoju skúsenosť z Petržalky, kde bola situácia ešte výraznejšia, som odpovedal, že riešenie spočíva v dvoch veciach: V prvom rade je to dohoda o spoločných programových cieľoch (teda v tom, čo chceme za štyri roky tohto volebného obdobia v meste dosiahnuť). V druhom rade v tom, aby sme pri napĺňaní týchto cieľov navzájom rešpektovali mandát, ktorý nám dali voliči.

Existujú pritom otázky, kde zákon priamo predpokladá dohodu, pretože napr. pri vzniku námestníkov primátora hovorí, že primátor ich navrhuje a zastupiteľstvo volí, nemôžu teda vzniknúť bez jedného ani bez druhého. Podobne je to pri zastúpení mesta v obchodných spoločnostiach, kde má mesto väčšinový podiel. Zastupiteľstvo schvaľuje zástupcov mesta, ale primátor ako valné zhromaždenie ich ustanovuje do funkcie, čiže opäť nemôže konať jeden bez druhého a predpokladá sa dohoda.

Priority a programové ciele mesta

Zatiaľ sa dohoda v Bratislave nerodí ľahko. Už tri mesiace majú poslanci na stole návrh priorít Bratislavy a programových cieľov na toto volebné obdobia, ktorý som pripravil ako prienik z volebného programu primátora a väčšinovej koalície, ale zatiaľ sa nechcú zásadne k tomuto dokumentu vyjadriť.

Na základe čiastkových pripomienok som dokument prepracoval a predkladám ho na aprílové zasadnutie mestského zastupiteľstva. Nadväzne na to som pripravený navrhnúť námestníkov primátora na voľbu v zastupiteľstve. Povedal som, že navrhnem dvoch zástupcov koalície (získala dve tretiny mandátov, patria jej teda z troch námestníkov dvaja) a jedného nekoaličného kandidáta, aby bola dodržaná vôľa voličov. Od koalície mám návrh, aby všetci traja námestníci boli z koalície, lebo oni sa tak dohodli pred voľbami, avšak už nehovoria o tom, že sa tak dohodli za predpokladu, že budú mať vlastnú primátorku. Ale voliči rozhodli inak a poslanci to zatiaľ vo svojich návrhoch neberú do úvahy. Som zvedavý ako sa vyjadria k mojim návrhom na voľbu námestníkov, pretože návrhy hneď po schválení priorít predložím.

V orgánoch mestských podnikov majú byť odborníci

Podobne hľadám dohodu pri voľbe zástupcov mesta do dozorných rád a predstavenstiev podnikov s väčšinovou účasťou mesta. Od začiatku som oznámil poslancom, že chcem zmeniť doterajší systém politického ovládania podnikov, kde v predstavenstve a výkonných orgánoch podnikov sedeli poslanci a tak to v tých podnikoch aj vyzeralo. Podľa mňa majú výkonné funkcie zastávať odborníci - manažéri, ktorých hlavnou úlohou bude zabezpečiť plnenie funkcií podniku a jeho efektívne ekonomické fungovanie. V dozorných radách naopak môžu byť poslanci, aby kontrolovali ako podnik stanovené úlohy plní a nakoľko efektívne hospodári. Ale v dozornej rade má byť aj odborník, ktorého nominuje primátor, aby mal priame informácie, o tom, čo sa v podniku deje a nie iba cez inštitút valného zhromaždenia, ktorý nie je taký operatívny. V tomto zatiaľ k dohode neprišlo, ale skôr či neskôr sa to určite podarí, aby podniky boli pod kontrolou zo strany novo zvolených orgánov mesta.

Signály, že dohoda aj v zásadných otázkach medzi primátorom a zastupiteľstvom je možná, sme vyslali už dva. Mestské zastupiteľstvo na môj návrh schválilo rozpočet mesta na rok 2011 (dokonca jednohlasne) a takisto aj návrh na to, aby sa Bratislava uchádzala o finančné prostriedky z operačného programu Doprava na budovanie integrovanej koľajovej trate z Petržalky na Šafárikovo námestie. Oceňujem, že po dlhej diskusii v komisiách sme dospeli v týchto otázkach k dohode, čo je dobrý základ k hľadaniu dohody aj v ďalších otázkach potrebných pre normálne fungovanie samosprávy Bratislavy v tomto volebnom období.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?